упитник

Настава на даљину – резултати анкете за родитеље

Од 2. до 4. априла 2020. године спровели смо анкетирање родитеља о учењу на даљину у новонасталим околностима, позивајући све родитеље ученика од 1. до 8. разреда да попуне онлајн упитник.

Циљ анкете био је да добијемо повратну информацију, овај пут од родитеља ученика, чије мишљење нам је такође драгоцено, да бисмо након првих недеље наставе на даљину дошли до њихових искустава, запажања, примедби.. и у складу са њима унапредили наставу и учење на даљину.

Узрасне и развојне карактеристике и потребе ученика, као и карактеристике рада у разредној и предметној настави, биле су повод да  се посебно посветимо одговорима родитеља нижих и виших разреда.

На анкету је одговорило 315 родитеља ученика од 1. до 4. разреда (што би било 77,2% у односу на број ученика) и 296 родитеља ученика од 5. до 8. разреда (76,2% од броја ученика).

Питања и одговори:

  • Да ли имате увид у то колико редовно Ваше дете прати наставу преко телевизије?

Увид у редовно праћење ТВ наставе има 96,8% родитеља деце нижег школског узраста и 95,7% родитеља старијег школског узраста. Сви они који су одговорили да немају увид су родитељи који не могу да прате ангажовање деце због пословних обавеза.

  • Да ли имате увид у то колико редовно Ваше дете ради задатке које му учитељица/учитељ/наставници задају путем Гугл учионице, Вибера или на неки други начин?

Увид у редован рад своје деце на садржајима и задацима које постављају учитељи/наставници има 100% родитеља деце млађег школског узраста и 97% родитеља ученика од 5. до 8. разреда.

  • Колико времена дневно трошите на присуство/праћење/помоћ детету у вези са наставом на даљину?

1-4. разред

Више од два сата – 44,1%

Сат и по до два – 32,7%

Пола сата до сат 21%

Не учествује у томе 2,2%

5-8. разред

Пола сата до сат – 40,5%

Сат и по до два – 21,6%

Не учествујем у томе – 19,6%

Више од два сата – 18,2%

 

  • Да ли је Вашем детету Ваша помоћ потребнија:

1-4. разред

Техничка помоћ у вези праћења задатака и слања одговора наставницима. – 37,8%

И једно и друго. – 37,1%

У савладавању новог градива и изради домаћих задатака. – 16,5%

Није му потребна моја помоћ, све ради само. – 8,6%

5-8. разред

Није му потребна моја помоћ, све ради само. – 52,7%

У савладавању новог градива и изради домаћих задатака. – 16,9%

Техничка помоћ у вези праћења задатака и слања одговора наставницима. – 15,5%

И једно и друго.  – 14,9%

  • Шта бисте навели као добру страну наставе на даљину? (можете изабрати више одговора)

1-4. разред

Дете има могућност да више пута погледа час, ако нешто не запамти. – 197 одговора

Може да се бира време за учење у току дана. – 147 одговора

Деци је интересантно све што има везе са новим технологијама, па тиме и настава на даљину. – 109 одговора

Опуштеније се ради у кућним условима. – 57 одговора

Нема кога да пита ако му нешто није јасно, па мора да се фокусира и буде пажљивије. – 37 одговора

Остали одговори: Потпуна контрола над дететом и његовим радом; Уколико детету нешто није јасно, пита и родитељ му објасни, родитељ се посвећује само детету, а у школи то није могуће у сваком тренутку кад учитељи имају 25-30 ученика; Може да се паузира снимак, па да се лагано преписује…

5-8. разред

Дете има могућност да више пута погледа час, ако нешто не запамти. – 177 одговора

Може да се бира време за учење у току дана. – 145 одговора

Деци је интересантно све што има везе са новим технологијама, па тиме и настава на даљину. – 101 одговор

Опуштеније се ради у кућним условима. – 93 одговора

Нема кога да пита ако му нешто није јасно, па мора да се фокусира и буде пажљивије. – 40 одговора

Остали одговори: То што у овој ситуацији прате наставу, па неће морати да надокнађују; Нема добрих страна…

  • Шта Вама лично представља највећу тешкоћу или недостатак везано за наставу путем телевизије?

На ово питање 157 (49,8%) родитеља млађих ученика и 129 (43,6%) родитеља старијих ученика дало је одговоре: Ништа / Нема недостатака / Нема тешкоћа…

Родитељи који су писали о тешкоћама везаним за ТВ наставу углавном су говорили о томе да деца немају утисак да су телевизијски часови обавезни и да зато родитељи више времена морају да проведу поред деце, да им сами објасне оно што не могу да питају предаваче током овакве наставе, да недостаје жива реч и комуникација између ученика и предавача, да често предавања иду пребрзо без довољно објашњавања, потом истовремено емитовање садржаја за различите узрасте на два ТВ канала, што је проблем код породица са више деце, концентрација за рад у кућним условима ако у кући има млађе деце. Често родитељи наводе и непоклапање градива, односно да је оно што се емитује већином већ обрађено у школи, а наставници поред тога настављају са градивом које морају да обраде. Ту је такође слаба мотивација за рад кад нема учитеља и наставника у близини и недостатак стрпљења да се програм одгледа до краја.

  • Шта је по Вама недостатак или тешкоћа везано за наставу коју учитељи/наставници организују на даљину?

На ово питање 213 (67,6%) родитеља млађих ученика дало је одговоре: Ништа / Нема недостатака / Нема тешкоћа… а многи су похвалили учитеље како су се снашли и прилагодили ситуацији, те наставили са радом у овим несвакидашњим условима.

Недостаци које су родитељи навели су: мало интеракције између учитеља и ученика; превише домаћих задатака; неусаглашеност градива са ТВ наставом; превише времена у току дана се учи и ради; родитељи често немају довољно времена и сами запослени да се позабаве дечјим обавезама; деца нису довољно технички спремна да одраде све што се од њих захтева; немогућност објективног оцењивања ученичког рада…

Међу родитељима старијих ученика 127 (42,9%) их је одговорило да нема недостатака и тешкоћа везано за наставу на даљину коју наставници организују.

Недостаци које су родитељи навели: Недостатак директне комуникације између ученика и наставника; немогућност да се затражи додатно објашњење ако ученицима нешто није јасно; захтева боље познавање информатике и поседовање савремених уређаја; већи број домаћих задатака које наставници задају да би проверили да ли су ученици савладали градиво; неорганизовано и неусклађено слање задатака (преко више канала комуникације и у било које доба дана); нема усменог предавања, па деца теже усвајају ново градиво; превише обавеза..

  • Да ли сте задовољни оствареном сарадњом са одељењским старешином, у овим условима наставе на даљину?

1-4. разред

Да – 97,8%

Делимично- 1,9%

Не – 0,3%

5-8. разред

Да – 97,6%

Делимично – 1,7%

Не – 0,7%

  • Шта би, по Вашем мишљењу, допринело побољшању комуникације између породице и наставника?

Родитељи ученика нижих разреда углавном кажу да су задовољни комуникацијом, учитељи пружају подршку деци и родитељима у складу са могућностима и околностима. Неки родитељи предлажу да се осмисли неки начин видео или телефонског укључења учитеља где би се понекад директно обратили деци.

Родитељи старијих ученика такође у великом броју сматрају да имају добру комуникацију, колико се то може у овим условима, и са оволиким бројем ученика и наставника, а предлажу јасније постављена правила која се тичу учења на даљину; редовне повратне информације да ли су домаћи задаци испоручени на одговарајући начин…

  • Да ли ће се по Вашем мишљењу оваквим начином рада остварити наставни план и програм за ову годину?

1-4. разред

Да – 65,4%

Делимично – 31,4%

Не – 3,2%

5-8. разред

Да – 48%

Делимично – 43,2%

Не – 8,8%

  • Ако у вези са овом темом има нешто што сматрате важним и што желите да нам кажете, а није наведено, молим Вас, наведите то:

Родитељи ученика млађих разреда (неки од одговора):

– Настава преко ТВ површна. Нема довољно објашњења у вези новог градива. Деца још нису толико зрела да прате наставу преко ТВ-а. Родитељи запослени раде а и имају више од једног детета. Ово је само оптерећење за родитеље на сву ову ситуацију.

– Све ће деца надокнадити. Некада имају превише обавеза. Најважније је да они, њихови учитељи и ми будемо здрави и физички и психички изађемо добро из ове ситуације.

– Свака част учитељима на брзом прилагођавању новонасталој ситуацији!

– Оцене које ће се делити из овог периода нису реалне, јер ретко који родитељ ће размишљати о томе да ли свом детету чини добро тиме што ће га пустити да само уради материјал који се оцењује, без да му исправи грешке пре него сто садржај пошаље учитељу. Јер већина много више брине о оценама него о стеченом знању, стеченим радним навикама и одговорности, као и о последицама ако дете само зна да нешто није довољно добро урадило да се следећи пут више потруди ако жели неки успех.

– У оваквој ситуацији настава на даљину је одлична. Сасвим добро организована. И деца су задовољна.

– Мислим да је за ово предстојеће време најважније да сачувамо здравље свих нас: деце, учитеља и нас родитеља. Превелик је притисак на све нас у овим већ стресним околностима. Посебно родитељима са више ђака…

– Мислим да су и учитељи и наставници преоптерећени.

– Учитељима и наставницима свака похвала за уложен труд и време.

Родитељи ученика старијих разреда (неки од одговора):

– Важно је реализовати наставни план, али треба водити рачуна и о томе да је у току ванредна ситуација која је стресна за децу, поготову за децу овог теенаге узраста. Наставници раде више него обично, заборављају да и из других предмета деца имају обавезе, да је ово за њих нешто ново, самим тим и стресно.

– Сматрам да је са увођењем оваквог вида наставе, коришћењем модерних технологија, требало почети одавно а не да мора увођење ванредног стања да буде окидач за ово. Надам се да ће школе, поучене овим искуством, умети да искористе ово као замајац у модернизацији наставе.

– Свакако је боље да деца раде нешто него ништа, ипак ми родитељи смо ту да помогнемо колико можемо али ми нисмо наставници, наравно да је рад са наставником директан много бољи, јаснији, дружење деце у школи не може ништа да замени.

– Ко хоће све савесно да уради и испрати, нема времена ни за шта друго, па чак и током викенда.

– Сматрам да су ученици мало више преоптерећени градивом као и динамиком прослеђивања домаћих задатака с обзиром на чињеницу да све ово и на њих делује стресно.

– Све је ово површно и у овој ситуацији превише и додатно оптерећење за родитеље а има нас који још увек радимо и имамо више деце. Како ово све постићи!!! Постаје немогуће!!! Деци задајете домаћи које ми родитељи треба да радимо поред 100 обавеза које нас чекају. А још и немамо техничку подршку. Деца немају телефоне чекају мене да дођем са посла да би видели домаћи. Компутер немамо.

– Велики проблем за родитеље је да поред својих обавеза испрате и рад деце, учење, праћење наставе, а посебно слање домаћих задатака.

– Заиста нисам могла ни да претпоставим да ће овакав начин образовања бити овако добро прихваћен бар од стране моје деце.

– Желим да кажем да сте одлични, стрпљиви, пуни разумевања и да сте на првим борбеним линијама са нама, (здравство) јер нам у овим тешким и непожељним околностима, једнако добро обликујте и формирате децу као и у редовним условима. Хвала вам за сав уложен труд у наставку обликовања наших малих људи..

– Хвала наставницима и разредној што се труде да деци и родитељима олакшају ове дане, што се труде да деца пређу градиво, што прате децу у раду и одговарају деци на све поруке и коментаре. Дивни сте Жарковци!


Уверени смо да ћемо прегледом Ваших запажања утврдити подручја која је могуће побољшати а самим тим и унапредити целокупан процес сарадње породице и школе, као и наставе/учења на даљину… Имаћемо у виду конкретне примедбе и сугестије у наредном периоду.

Велико хвала на труду и времену које сте одвојили за анкету коју су за Вас, тимски припремиле и реализовале педагог школе Јадранка Добријевић и помoћник директора Мирјана Радовановић.