prvak

Припреме за полазак детета у први разред

Родитељи, да ли је почела да се јавља можда блага трема или се роје бројна питања у вези са поласком вашег детета у први разред: Како и коју школу одабрати? Коју учитељицу? Да ли да вам дете крене раније у школу? Како ће урадити тест? Хоће ли се снаћи? Да ли и како да га спремам, како за сам тест, тако и за школу?… Помало делује застрашујуће, али ипак то је тако дивно. Ваше дете одраста, осамостаљује се, постаће ђак, имати обавезе… а до јуче сте га доживљавали као бебу, ако не као бебу онда као „мало дете“, којем треба помоћ, подршка… И сада ће му бити потребна помоћ и подршка, али доста ствари ће моће да ради само, посебно ако сте му поступно помагали у осамостаљивању, а и ако је ишло у вртић многе ствари ће бити лакше.

Дете ће добро напредовати у школи и лепо ће се осећати у друштву својих вршњака ако је код њега пре свега формиран позитиван однос према школи, обавезама које га чекају, учитељу, пријатељима… Немојте своју трему, стрепње, неке негативне успомене из вашег школовања, преносити на дете. Нема потребе, тиме му сигурно нећете помоћи, а наравно да свако свом детету жели најбоље.

Шта можете учинити у вези са припремом детета за школу?

Нешто од овога смо вам помињали када сте били на нашем Чаробном дану, а нешто не… навешћу вам шта можете сада да урадите, у намери да смањите трему и припремите дете за полазак.

  • Разговарајте са дететом о томе шта га чека у школи (нови другари, седење у клупи, пажљиво слушање учитеља или учитељице, поштовање правила на часу и у игри, обавезе које мора да испуњава, али и пуно лепих и нових искустава и знања…).
  • Развијајте позитивне ставове детета према школи и учитељу/учитељици – не плашите дете школом нити учитељем/учитељицом. Само ако учење и школу представите као нешто позитивно, корисно, као место на коме ће се добро осећати и стицати нова искуства и знања, дете ће желети да буде на таквом месту.
  • Ако до сада нисте, у виду разних отворених врата или нашег Чаробног дана, посетили школе о којима размишљате у правцу уписа у први разред, урадите то.
  • Развијајте хигијенске навике (да иде само у тоалет, да опере руке пре и после тоалета и пре и после јела…)
  • Подстичите самосталност (да само намешта кревет, да се само обуче, везује пертле, обуче јакну, стави капу, шал, пакује књиге и сл.) Родитељ треба да помогне али не и да ради ствари уместо деце. Кад радите ствари уместо деце, јер је тако брже и лакше, она неће научити да раде оно што им је потребно, могу бити несигурни да не умеју сами (јер и нису добили прилику) и увек ће вас звати да им прискочите у помоћ.
  • Постепено прилагодите ритам спавања и оброка оном које ће дете имати када крене у школу.
  • Вежбајте графомоторику. Превише је приче у вези са овом темом, чак од неке деце чујемо да се плаше “те графомоторике” и да ће им то бити најгори предмет у школи. Наравно да не постоји такав предмет и да нема потребе да се плаше, а још мање да често и код куће повлаче косе, праве, кривудаве линије, цртају кружиће, троуглиће и друге облике. То је један од начина и довољно таквих задатака раде у вртићу. Код куће могу вежбати на другачији начин: везивати пертле, закопчавати дугмиће, сецкати папир (безбедним маказама) лепити и правити колаже, правити капе, лепезе, бродиће од папира и једноставне оригами фигурице, низати (перле, макароне, исечене разнобојне сламке), убацивати предмете у мали отвор (нпр. новчиће у касицу, сламчица у пластишну флашицу, разврставати по боји дугмиће у различите кутије), бојити сличице у бојанци, месити тесто, пластелин, затварати разне поклопце на теглама, завртарати (кутије од цедевите, пластичне флаше са навртњем), играти се боцкалицама и слично. Значи, важно је да су ангажовани прстићи, такозвана фина моторика.
  • Што више читајте и причајте са децом – на тај начин вежбате њихове вербалне способности и проширујете речник.
  • Омогућити му услове за учење – адекватан простор, ако није могуће да то буде посебна просторија, онда је детету потребно да има свој радни сто, где ће одлагати и чувати своје ствари, а тиме ће развијати осећај одговорности.  Учењем на истом месту ће боље развијати мотивацију и навику за учењем.
  • Не оптерећујте себе ни дете тестом. Ништа ту неће бити са чиме се оно до сада, на неки начин није сусретало. Уколико буде ствари на које више треба да обратите пажњу, да негујете, подстичете, усмеравате, рећи ћемо вам након тестирања.
  • Уколико вам је васпитач или стручни сраданик у вртићу скренуо пажњу да одведете дете код логопеда, учините то. Уколико на нечему у говору треба радити, најбоље време за то је у узрасту пре школе, а о томе ће вам више рећи логопед. Психолог и ја, када тестирамо децу, такође скренемо пажњу уколико има неких проблема у говору. Када нас родитељ послуша и води дете редовно код логопеда, од периода тестирања до почетка школе буду приметни разултати.
  • Уколико размишљате о томе да ваше дете пође раније у школу, дођите консултујте се са психологом и педагогом.
  • Учитељицу, педагога, психолога гледајте као сарадника, неког ко ће усмеравати ваше дете и вас – будимо тим!

Уколико нисте присуствовали нашем Чаробном дану, где сте ви и дете могли да се упознате са нама и да обиђете просторије школе, дођите и распитајте се када то можете да учините. Такође, школа сарађује са вртићима који припадају нашем терену, те ће бити организована и посета васпитача и предшколаца нашој школи.

Дођите, чекамо вас!

 

Стручна служба